onsdag 22 juni 2016

Så tyst att jag kan höra ventilationen susa

Idag är det alldeles knäpptyst på biblioteket. Fritidshemmet vägg i vägg verkar ha flytt utomhus, sommarskolan är slut för dagen, de sista lärarna har gått på ledighet och det enda som hörs nu är ventilationens susande - vilket ju bevisar att den just idag i alla fall fungerar. Jag sitter och lagar trasiga böcker som lagts på hög under slutet av terminen, skriver verksamhetsberättelse för "mina" bibliotek och sorterar ur skåpen som hunnit bli rejält fulla med skrot under läsåret.
En del lärare beklagar mig när jag säger att det är några veckor kvar till semestern, men det är faktiskt ganska skönt att sitta här och få jobba ostört några dagar. Det här året har jag dessutom sjukt mycket böcker att läsa in mig på inför hösten, så en del tid kan jag jobba hemifrån min läsfåtölj eller solstol om vädret så medger.
Sakta men säkert betar jag av punkterna på min lista, bara det att stryka över med rött det jag är färdig med är fyllt med tillfredsställelse. I vardagen annars hinner jag inte fatta att jag gör något för det är så mycket som händer hela tiden att jag inte reflekterar över det. Nu vet jag att det blir gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.